Nauczanie zdalne - ,

Publiczne Przedszkole nr 2 w Pawłowicach

Animated textheadlineswords

Przejdź do treści

Nauczanie zdalne

Ukryte
Tydzień pierwszy : 30.03.-3.04.2020
Temat: WIOSNA
Teraz odpowiedz na zagadki!

"Liście sa takie i trawa też,
Jaki to kolor? Już pewnie wiesz'!  (zielony)

"Kolorowe i pachnące, zakwitają wiosną,
można spotkać je na łące,
w parku i ogródku rosną"! (kwiatki)

Aby w waszym domu również zawitała wiosna, wykonaj zróbcie samodzielnie lub z pomocą rodzica, piękny kolorowy obrazek na temat wiosny. Obrazek można narysować samodzielnie, lub wydrukować. Po pracy, poproś rodzica, aby wysłało zdjęcie Twoje z Twoją pracą do nas!

Temat: CZYSTE RĘCE

1. Posłuchajcie wierszyka:

"Dziś od rana plusk w łazience,
 to maluchy myją ręce.
Najpierw w wodzie opłukują,
potem mydłem nasmarują.
Znowu woda - Istny cud,
Jeszcze tylko kran zakręcę,
i już czyste mamy ręce".

Ćwiczenia:
Powtarzaj po mamie.

woda w kranie - szum, szum, szum
mydło pluska - plum, plum, plum
myję rączki - szur, szur, szur
I brud znika - bul, bul, bul

Pamiętaj że częste mycie rąk, jest ogromnie ważne! Powoduje, że ten okropny wirus nas omija!

Popatrz jak dokładnie myć ręce!

Weź udział w fajnej akcji!

Kochane Dzieci

Pomysł stworzenia akcji, przyszedł do nas z Włoch i idzie dalej w Świat.
Dzieci na całym Świecie, malują, rysują, wyklejają piękną, kolorową tęczę
na znak jedności i solidarności z wszystkimi,
którzy siedzą w domu, po to by zapobiedz rozprzestrzenianiu sie koronawirusa.

Bardzo prosimy, aby każdy z Was namalował taka tęczę, zrobił zdjęciei powiesił ją w oknie lub gdziekolwiek chce.
Zostańcie w domu!

KĄCIK LOGOPEDYCZNY - zadania przysłała Pani Stenia!


Gimnastyka buzi i języka!

Zabawy logopedyczne

Tydzień drugi: 06.04. - 08.04.2020
Temat: WIELKANOC!

Obejrzyj prezentację na temat Świąt Wielkanocnych.

1. Wysłuchaj piosenki! "Pisanki, kraszanki, skarby Wielkanocne"!

Zapoznaj się z kartami edukacyjnymi, przedstawiającymi Obyczaje Wielkanocne!

Popatrz , co znajduję sie w Koszyczku Wielkanocnym!
1. Jajka - symbol życia.
2. Chleb - symbol Chrystusa.
3. Baranek -Alleluja okrzyk radości.
4.Sól - obrona przed złem.
5. Mięso i wędliny - symbolzdrowia i witalności.
6. Chrzan- symbol ludzkiej krzepy i siły.
7.Ciasto - symbol słodkości.
Koszyczek powinnien być wiklinowy, dekorowany bukszpanem i ażurową serwetką!

2. Wysłuchaj wierszyka.

Wiersz Zajączek
 
 
„Skacze drogą zając
 
skacze pomalutku,
 
przykucnął za płotem,
 
hop i już w ogródku.
 
Kic, kic, kic, cichutko skrada się do domu,
 
każdemu zostawia prezent po kryjomu”.

Zabawa paluszkami!
„Zajączki” – zabawa paluszkowa: dzieci wykonują ruchy zgodnie z poleceniami
 
:
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.        Dziecko trzyma otwartą dłoń i porusza wszystkimi palcami.
 
Gdy się jeden schowa, to ile zostanie?          Palcami drugiej dłoni chowa jeden palec, a pozostałe są wyprostowane.
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.        Dziecko trzyma otwartą dłoń i porusza wszystkimi palcami
 
.Gdy się dwa schowają, to ile zostanie?         Palcami drugiej dłoni chowa dwa palce, a pozostałe są wyprostowane.
 
Pięć zajączków małych kica na polanie .       Dziecko trzyma otwartą dłoń i porusza wszystkimi palcami.
 
Gdy się trzy schowają, to ile zostanie?           Palcami drugiej dłoni chowa trzy palce, a pozostałe są wyprostowane.
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.        Dziecko trzyma otwartą dłoń i porusza wszystkimi palcami.
 
Jak odejdą cztery, to ile zostanie?                  Palcami drugiej dłoni chowa cztery palce, jeden zostaje wyprostowany.
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.        Dziecko trzyma otwartą dłoń i porusza wszystkimi palcami.
 
Kiedy pięć się schowa, to ile zostanie?           Dziecko chowa i przytrzymuje wszystkie palce
 
.Pięć zajączków małych już do mamy kica .   Dziecko ponownie porusza wszystkimi palcami.
 
Kocha je ogromnie mama zajęczyca!              Dziecko zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

3. Odpowiedz na zagadki!


Uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni. (zajączek)
Leżą w koszyczku pięknie wystrojone: malowane, pisane, drapane lub kraszone. (pisanki)
Gdy skorupka jaja pęka - wychodzi z jajeczka, wygląda wtedy jak mała, żółta kuleczka. (kurczaczek).

4. Pomóż mamie, przeczytać wierszyk!




Zadanie tygodniowe dla chętnych.
Wykonaj w domu z rzeczy które posiadacie w domu ozdobę wielkanocną ( pisankę, zajączka, baranka czy kartkę wielkanocną). Zdjęcie prześlijcie do nas.
Poniżej link przykładowych ozdób. wasze oczywiście mogą byc inne ciekawsze. Do pracy!



KĄCIK LOGOPEDYCZNY!

Logopedyczne wierszyki i rymowanki.


TYDZIEŃ 3
TEMAT: NA WIEJSKIM PODWÓRKU!

Co to za miejsce?

 
Różne zwierzęta tam bywają
 
pewnie wszystkie się znają,
 
chodzą, brykają i skaczą,
 
muczą, gęgają i gdaczą.
 
Każde z nich domek swój ma
 
pan gospodarz o nich dba.




Poznajcie zwierzęta ze wsi!



                                                                              

2. Posłuchajcie wierszyka T.M. Massalskiej "W gospodarstwie".

"Pieje kogut już od świtu : kukuryku, kukuryku,
Kura do kurczaków żwawo:
Gdacze: w lewo
Gdacze: w prawo
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa,
Trzy kurczątka dziobem pcha.
Krowa mruczy: mu, mu mu
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much,
i rży głosno: jestem zuch!
Świnka chrumka: chrum, chrum, chrum,
Co za hałas co za szum!
Kot cichutko miałczy: miał, miał, miał!
a pies szczeka: hau, hau, hau!


5. Popatrzcie na kurczaczka i odpowiedzcie na pytanie!

Posłuchaj wierszyka i odpowiedz na pytania.

"Kurczątko”
Kurczątko z jajeczka się urodziło...
Główkę, brzuszek wychyliło.
Na dwie nóżki wyskoczyło.
Czarne oczka otworzyło,
Dziobek mały rozchyliło,
Że jest głodne zakwiliło...

Odpowiedz na pytania !
1. Z czego urodziło się kurczątko?
2. Na ile nóżek wyskoczyło?
3.Jakiego koloru miało oczka?
4. co wychyliło z jajeczka pierwsze?

6.Dla chętnych - połącz kropki i pokoloruj

7. Popatrz na obrazki i wykonaj polecenia.

* spaceruj jak kaczka - plecy proste, nogi rozstawione, przenosimy ciężar ciała raz na jedną, raz na drugą stopę,
* biegnij jak koza - klek podparty z ranionami ugiętymi w łokciach, bieg na czworakach,
* szukaj robaczków jak kurka - ręce zaplecione na plecach , skłony w przód,
* tarzaj się jak świnka w błocie - turlaj się po dywanie,
* odpoczywaj jak krówka - wygodna pozycja, spokojny wdech i wydech,
* skacz jak królik - pozycja kuczna, naśladowanie króliczych skoków, dłonie na głowie - królicze uszy.

TEMAT: SKĄD TO MAMY?


Teraz, odpowiedz na pytania, po co rolnik hoduje zwierzęta w swoim gospodarstwie?
* po co hoduje krowę?        ( mleko)
*po co hoduje kurę?            (jaja, mięso - drobiowe)
*po co hoduje kaczki?        ( pierze, puch i mięso - drobiowe)
*po co hpduje  gęsi?           ( puch, mięso -drobiowe)
*po co hoduje świnie?        ( mięso - wieprzowina)
*po co hoduje kozy?           (mleko, mięso- kozina)
*po co hoduje owce?          ( wełna)
*po co hoduje pszczoły?    (miód)

Odpowiedz na pytania!

Bawię się w błocie, kwiczę: kwiku, kwiku,
odpoczywam w chlewiku?                                                 (świnka)

Dwa rogi, ogon mam,
zdrowe mleko daję wam?                                                   (krowa)

Często wołam be, be, be
czy ktoś wełnę moją chce?                                               (owcza)

Ciężko pracuję na wsi cały dzień,
odpoczywam w stajni, czy ktoś zna mnie?                   (koń)


PRACA ROLNIKA!
            






KĄCIK LOGOPEDYCZNY!

Ćwiczenia oddechowe!


Pamiętajmy! Od czwartku ( 16 kwietnia) nosimy maseczki!
                                                                                                        [image:image-39]

TYDZIEŃ CZWARTY
TEMAT: DZIEŃ ZIEMI!

22 kwietnia, obchodzimy Dzień Ziemi. W tym tygodniu, postaramy się zostać „Małymi Ekologami”, aby pomóc ratować naszą piękną planetę!


Zostań Ekologiem!

 
1.Zbieraj makulaturę.
 
2.Oszczędzaj prąd.
 
3.Nie niszcz roślin chronionych.
 
4.Oszczędzaj wodę.
 
5. Segreguj śmieci.
 

Nie rozrzucaj wokół śmieci,
śmieć do kosza zawsze leci!
Dobrze gdy do właściwego,
            segregacje znaj kolego!              

                                                                                            

Szanuj zieleń, nie depcz trawy.
I wybieraj do zabawy,
otoczenie odpowiednie,
niech przy Tobie kwiat nie więdnie!

                                                                                            
                                                                              
Dbaj o ilość lania wody,
nie lej tylko dla przygody.
Woda ważna jest dla życia,
Czysta, zdatna do napicia.

                         

                                                                                          
 
Dbaj o otoczenie całe,
żródła, mocy doskonałe.
Czerp energię z wiatru, słońca,
Nie śmieć światła tak bez końca!

                                                                                    

 SEGREGACJA ODPADÓW!

"W wioskach i miastach postawione,
odpady dziel,gdy widzisz je,
przyrodzie będzię wtedy lżej!"

NIEBIESKI KOLOR - papier przyjmuje
ŻÓŁTY - od teraz plastki skupuje
ZIELONY - masz na kolorowe szkło
BIAŁY -do tego wrzucasz białe szkło
BRĄZOWY - bio segreguje.

                                                                 [image:image-40]



TEMAT: CZTERY ŻYWIOŁY!

Powietrze: (kolor biały)
Jestem powietrzem, choć mnie nie widać,
To dzięki mnie możecie oddychać.
To ja po morzach przeganiam fale,
To ja w wiatraki dmucham wytrwale,
To ja pozwalam ptakom szybować,
To ja chmurami musze kierować.
Kiedy się złoszczę to dachy zrywam,
Ale zazwyczaj łagodna bywam.
                      

Ogień: (kolor czerwono-pomarańczowy)
Jestem ogniem iskierką z ogniska
lub strasznym pożarem palącym wszystko.
To ja oświetlam drogę w ciemności,
To w moim cieple ogrzejesz kości.
Bezpiecznie z jaskini mogłeś wychodzić,
Gdy nauczyłeś się ze mną obchodzić.
  

Woda: (kolor niebieski)
Jestem kroplą czystej wody,
Która częścią jest przyrody.
Mogę morzem być głębokim,
Rzeką o brzegu szerokim.
Wielkie elektrownie ruszam,
Ciężkie skały sama skruszam,
Siłę w sobie mam wspaniałą,
Chociaż jestem kroplą małą.


Ziemia: (kolor brązowo-czarny)
Jestem ziemia, wielka ziemia,
Która cały czas się zmienia.
Z wierzchu bywam bardzo zimna,
Lecz w środku jestem inna.
Lawa we mnie jest gorąca,
Płyta jedna, drugą trąca.
W koło stale się obracam.
Taka już jest moja praca.


                                                                                AKCJA "KARTKA DLA MEDYKA"!

                                                                            [image:image-41]

  Polega ona na narysowaniu, namalowaniu czy stworzeniu kartki/rysunku z życzeniami i podziękowaniami dla medyka. Celem akcji jest podziękowanie medykom za ich trudną pracę i znak, że ich doceniamy i jesteśmy wdzięczni.
Zdjęcia wyślemy do Szpitala w Lesznie.
Zapraszamy do udziału!



TEMAT: DRZEWO!

1. Posłuchaj wierszyka.

"Sadżmy drzewa, sadżmy drzewa,
żeby zawsze ptak mógł śpiewać.
By powietrz było czyste,
dbaj o zieleń oczywiście!
Nasze ukochane drzewa,
w waszych liściach ptaszek śpiewa.
Wasza zieleń da powietrze,
to dla ludzi jest najlepsze".

2. Po co sadzimy drzewa?

- dostarcza tlen,
- dostarcza pokarm dla zwierząt,
- tłumi hałas,
- zatrzymuje zanieczyszczenia,
- jest domem dla zwierzat,
- daje papier


4. Budowa drzewa.
                                                                        

5. DZREWOTERAPIA - warto przytulić się do drzewa.
Drzewoterapia- w korze, w liściach znajdują się substancje chemiczne, które działają przeciwbólowo i przeciwzapalnie.

ZADANIE DLA CHĘTNYCH!
Kochane dzieci, pewnie wiecie, że od poniedziałku, możemy spacerować z rodzicami, oczywiście zachowując wszelkie reguły bezpieczeństwa. Podczas najbliższego spaceru, poproście rodziców, aby poszli z wami do parku lub obojętnie do jakiego miejsc w którym rosną drzewa. Przytulcie się do niego, posłuchajcie odgłosów natury i oczywiście przyślijcie zdjęcie. Miłego spacerowania!

KĄCIK LOGOPEDYCZNY
ekologiczna gimnastyka
[image:image-42]


TYDZIEŃ PIĄTY.
TEMAT: DBAM O ZDROWIE

Powitanie:

Rączki wysoko podnosimy
 
Na jednej nodze stoimy
 
Teraz na boki się pochylamy
 
Rączkami machamy i wszystkich witamy!


1. Posłuchajcie wierszyka „ Na zdrowie” B. Lewandowska
 
 
„ Doktor Rybka niech nam powie,
 
jak należy dbać o zdrowie!
 
 
Jak należy dbać o zdrowie
 
 
Kto chce prosty być jak trzcina,
 
gimnastyką dzień zaczyna.
 
Całe ciało myje co dzień,
 
Pod prysznicem w ciepłej wodzie.
 
Wie ,że zęby białe czyste,
 
lubią szczotkę i dentystę.
 
Pije mleko, wie że zdrowe,
 
Chrupie marchew na surowo.
 
Kiedy kicha czysta chustka,
 
Pięknie mu zasłania usta!
 
Rób tak samo, bo chcesz chyba:
 
ZDROWY BYĆ JAK RYBA"!


                                
                                            [image:image-44]

2. Zdrowo jem – więc wiem!

   [image:image-45]

 
    Co należy jeść?
- owoce i warzywa,
-kasze, ryż i ciemne pieczywao,
-ryby,
-jajka, kefir, jogurty
- mięso

Czego należy unikać?
- chipsów, ciastek i słodkich napoi
Co jest najważniejsze?
- sport
- picie czystej wody mineralnej

3. Połącz w pary!
[image:image-46]                                                                  [image:image-47]

KĄCIK LOGOPEDYCZNY!

TEMAT: WIZYTA W GABINECIE LEKARSKIM!

1. Posłuchaj wierszyka "chory kotek" -W. Grodzieńskiej

Chory kotek

Wyszedł kotek na deszczyk,
dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
nogi w błocie przemoczył.

Kładzie mama koteczka,
do dużego łóżeczka.
Bierze synka za rączkę:
„oj, masz, kotku, gorączkę”.

Przyszedł tatuś wieczorem,
z siwym panem doktorem.
„ratuj, panie doktorze
bo synkowi wciąż gorzej!”

Doktor kotka opukał,
okularów poszukał.
I powiada: „Dam ziółka,
będzie zdrowy jak pszczółka.

Dam i proszki na dreszcze,
niech poleży dzień jeszcze,
ale lepsze niż proszki
są na deszcze kaloszki”.

2. Odpowiedz na pytania!

- dlaczego kotek zachorował?,

- po czym poznajemy, że kotek był chory?,

-kto zaopiekował się chorym kotkiem?,

-co robić, żeby nie zachorować, gdy na dworze deszcz?,

-jak wy, się ubieracie, kiedy wychodzicie na dwór podczas deszczu?,

-co trzeba zrobić, żeby nie zmoknąć, gdy pada deszcz?.


4. Odpowiedz na zagadki!
[image:image-43]

5. w zdrowym ciele, zdrowy duch!
[image:image-48]                         [image:image-49]

TEMATA: "POLSKA - MOJA OJCZYZNA"!

1.   Święta majowe:
 
             - Święto Pracy – 1 maja
 
         - Dzień Flagi – 2 maja
 
         - Święto Konstytucji  - 3 maja

2. Postarajcie się nauczyć tego wiersza

 
„Barwy ojczyste” – Czesław Janczarski

 
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel - serce czyste.
Piękne są nasze barwy Ojczyste.

3. Poznajcie nasze symbole narodowe.

[image:image-51]  [image:image-52] [image:image-53]4

4. Co to jest Polska?
Czesław Jaraczewski

-Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.

[image:image-54]


TEMAT; DZIEŃ STRAŻAKA!

4 Maja- to dzień poświęcony wszystkim strażakom.
Szczególnie dziś należą im się duże brawa za pracę ,
jaką dla nas wykonują!
[image:image-50]
[image:image-55] [image:image-56]
[image:image-57][image:image-58]

2.  Wysłuchaj wiersza "Pożar" W. Broniewskiego

"Gwałtu, rety, dom sie pali,
już strażacy przyjechali!
Prędko wleżli po drabinie
i stanęli na kominie.
Polewają sikawkami,
ogień, który jest pod nami.
dym i ogień bucha z dachu,
ale strażak nie zna strachu.
choć gorąco mu okropnie,
wszedł na górę już jest w oknie,
i ratuje dzieci z ognia
Tak strażacy robia co dnia"!

3. Omówienie streści wiersza.
- co się paliło,
- co robili strażacy,
- kogo ratowali strażacy,
- czy strażacy saą odwazni?

4. Na czym polega praca strażaka?
                                                                                              [image:image-59]

5. co trzeba wiedzien, gdy wzywamy straz pożarną?
- jakie zdarzenie zgłaszamy,
- dokładny adres zdarzenia,
- swoje nazwisko i imię,
- swój numer telefonu

WAŻNY NUMER!
                                                                                                              [image:image-60]
TEMAT: TAJEMNICE KSIĄŻEK!


1. Wysłuchaj wiersza "Mole książkowe" -Dominika Niemiec

" Otwieram książkę, jedna chwilka,
 i już jestem w innym świecie.
W wyobraźni staję się piękną królewną,
lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.
Każda książka roztacza przede mną
świat niezwykły, wspaniały.
Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,
rozdział od deski do deski.... czyli cały.
Rodzice doskonale rozumieją,
mój zachwyt nad książkami.
Bo tak jak ja, są zwyczajnei,
książkowymi molami"!

Odpowiedz na pytania, dotyczące wiersza.
- o jakim przedmiocie był wiersz?
- w kogo zamieniła się dziewczynka?

2. Odpowiedz na zagadkę!
"Czyta ją mama, czyta i tata,
 często w obrazki jest bogata" (książka)

" Dużo liter na każdej stronie,
są historie o królu i kólowej na tronie" (książka)

3. Dlaczego warto czytać książki?
[image:image-61]


5.Czy wiecie jak wygląda biblioteka?

Biblioteka - to miejsce, gdzie mozna wypożyczyć książki!
[image:image-62]

6. Czego nie lubi książka?
- popisanych stron,
- brudnych rąk,
- jedzenia i picia podczas czytania,
- wyrwanych i podartych kartek,
- zgiętych rogów,
7. Jak powstaje książka?


1. Autor - pisarz, wymyśla i piszę ksiązkę .[image:image-63]
2. Ilustrator- rysuje obrazki do książki. [image:image-64]

3.Redakcja - przygotowuje tekst do druku.[image:image-65]

4.Drukarnia - drukuję książkę .[image:image-71]
5.Wydawnictwo - wydaje książkę - [image:image-69]
6.Księgarnia- tutaj trafiają książki - [image:image-72]

ZADANIE!
Poproście rodziców o przeczytanie swojej ulubionej książeczki i pokażcie ją nam, przeslijcie zdjęcie !

Praca z książką -  czterolatki- książki część 2 str. 30-32
Praca z książką - pięciolatki - książki część 4 str.  5-9

TEMAT: MAJOWA ŁĄKA!
                                                           [image:image-68]
                                                  Łąka - zielony dywan, a na nim kwiatów tyle, piją z nich nektar
           pszczoły, osy i motyle!

2. Posłuchajcie opowiadania i poszukajcie na obrazkach owady z opowiadania!
- pszczoła,
-motyl,
-mucha,
-świerscz,
-pająk,
-biedronka,
-mrówka,
[image:image-70]  [image:image-73] [image:image-74] [image:image-75]
[image:image-76] [image:image-77]

3. Na łące mieszkają nie tylko owaday, także inne zwierzątka, zgadnij jakie?

" Skacze na łące, pływa w wodzie
 z bocianem żyje w ciągłej niezgodzie".   ( żaba)

"O nocleg nikogo na łące nie prosi,
bo domek swój własny,
wciąż na grzbiecie nosi".   ( ślimak)

"Kiedy w swoim gnieźnie siada,
powrót wiosny zapowiada.
Jest postrachem żab i myszy,
każdy grży, gdy kle, kle słyszy".     ( bocian)

"Prawie nic nie widzi,
i ma długi ryjek.
w czarnym kubraczku,
pod ziemią się kryje".       (kret)

"Ma długi ogonek,
oczy jak paciorki,
gdy zobaczy kota,
umyka do norki".  (mysz polna)

 Poszukaj tych zwierzątek na obrazakch.
[image:image-78] [image:image-79] [image:image-80] [image:image-81]
[image:image-82]


4. ZABAWA W ZIELONE!
Poszukaj w swoim otoczeniu domowym, jak najwięcej przedmiotów w kolorzez zielonym. Zrób wyścig z mamą , kto znajdzie więcej.

5. Posłuchaj uważnie wierszyka i odpowiedz na pytania!

"Lśni jak tęcza, łąka w maju - kolorów tu tyle,
Na stokrotkach, mleczach, makach - siadają motyle.
Z norki własnie wyszła myszka, a za nią jej dzieci,
A nad nimi w stronę stawu - wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory - czerwonego szuka.
Konik polny już się zmęczył i gra coraz ciszej,
z do taktu na rumianku - biedronka się kołysze.
A spod liścia, po łodydze, wspięła się dżdżownica ,
i rozgląda się po łące - wszystkim się zachwyca".

Jakie rosliny wystąpiły w wierszu?
- stokrotki,
- mlecze,
- maki,
- rumianek

Wymień i policz jesli umiesz ile było w wierszu mieszkańców łąki?
- motyle,
- myszka polna,
- bocian,
- pszczółka,
- komik polny,
- biedronka,
- dżdżownica,

TEMAT: PRACOWITA PSZCZOŁA!
Pszczoła - jest to owad z rodziny pszczołowatych. w Polsce, najczęściej występuje pszczoła miodna.
                   Pszczoły są bardzo pracowite , zapylają rosliny i mają wpływ na organizm człowieka.
                   Produkują zdrowotne naturalne produkty:
                   - miód,
                   - propolis,
                  - mleczko pszczele.
[image:image-66] [image:image-67]

2. Jak powstaje miód !

[image:image-83]
Gimnastyka języka!

 Kubuś Puchatek obudził się rano i bardzo mocno ziewnął (ziewanie).
Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na poszukiwanie miodu.
Idzie wyboistą drogą (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole),
rozgląda się na prawo ( czubek języka do prawego kącika ust),
i na lewo ( czubek języka do lewego kącika ust).
Stanął nad wysokim drzewem i zobaczył dziuplę, z której wypływał pyszny miodzik.
Kubuś więc zaczął wspinać się na drzewo. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem.
Oblizał całą dokładnie ( wysuwamy język z buzi i poruszamy nim lekko do góry i na dół).
Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek.
Teraz próbuje go wyczyścić ( oblizuje  językiem wargi).
Misiu poczuł, że jego brzuszek jest pełen. Gdy doszedł do domku był bardzo zmęczony. Położył się do łóżeczka i zasnął ( chrapiemy).

Spróbuj narysować Pszczołę!
[image:image-84]

15 maja - obchodzimy "Dzień Niezapominajki" -  niezapominajka to kwiat, o pieknych niebieskich delikatnych kwiatkach,
który najczęściej kojaży nam się z dzieciństwem, łaką, babcią, wszystkim co najlepsze!
Święto to zachęca nas o pamiętaniu o bliskich, życzliwości do drugiego człowieka!
"Niezapominajki" Maria Konopnicka

"Niezapominajki - to są kwiaty z bajki,
 rosną nad potoczkiem,
 patrzą kocim oczkiem.

Gdy się płynie łódką,
śmieją się cichutko,
I szepca mi skromnie:
- nie zapomnij o mnie".
 


                                                                                                                        [image:image-86]



Zadanie!
Zabawcie się w małych poszukiwaczy! Idzcie na łakę, czy na swoją działkę i poszukajcie, kwiatów  ( może trafi Wam się Niezapominajka), owadów czy innych mieszkańców. I oczywiście zróbcie zdjęcie! Myślimy że pogoda się poprawi!!!

Propozycja pracy z książką !
5 latki - str. 19-21 (część 4)
4 latki - str. 37-38 (część 2)

TEMAT TYGODZNIA: " MOJA RODZINA"!


                                                                                            [image:image-85]
2. Wiersz "Moja rodzina" - B. Szelęgowska

" Piękny uśmiech, dobre serce,
wszystko umie zrobić sama!
Kocha mnie najbardziej w świecie,
To jest właśnie moja MAMA.
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok TATO,
z tobą czuję się bezpiecznie,
kocham ciebie własnie za to.
DOM - to miejsce wyjatkowe,
może byc na końcu świata.
Najważniejsza jest rodzina,
- czyli MAMA, JA I TATA"!

3. Dom - to przede wszystkim rodzina. Naucz się krótkiego wierszyka na pamięć. Gimnastyka dłoni.

Ten pierwszy to dziaidziuś,     - (kciuk)
tuż obok babunia.                     - (wskazujący)
Największy to tatuś,                - (wskazujący)
a przy nim Mamunia.               - ( serdeczny)
A to ja dziecina mała!              - (mały)
I to jest rodzinaka cała!           - (cała dłoń)

                                                                                                      [image:image-87]

Odpowiedz na pytania!
Wymień członków rodziny!
*mama
*tata
*babcia
*dziadek
*siostra
*brat

5. Drzewo Rodzinne - zabawa słowana - zakończ zdanie!
- mam, tata to moi.............(rodzice)
- mama ma na imię ...........
- tata ma na imię ...............
- tata mamy to mój ........... (dziadek)
-mama taty to moja ...........(babcia)
-siostra, brat to moje ..........(rodzeństwo)

                                                                                                    [image:image-88]

6. Gry zręcznościowe o rodzinie.


KĄCIK LOGOPEDYCZNY!
[image:image-89] [image:image-90][image:image-91]

[image:image-92] [image:image-93]
TEMAT TYGODNIA: DZIEŃ MAMY!

-Kto mieszkał na farmie?   (rodzina króliczków)
-co zbierał Króliczek Alilo na łące? (kwiaty)
-dla kogo zbierał te kwiaty? (dla mamy)
-jakie obchodzili święto? ( Dzień Mamy)
-dla kogo odbył się koncert na polanie? ( dla wszystkich Mam)
-kto występował na scenie? ( liski, żaby, sowy,króliczki).

2. Za co kocham swoją mamę?
Mama:
*wierzy we mnie. wspiera mnie, rozzumie mnie,jest dla mnie dobra,
kocha mnie, łezki mi ociera, docenia mnie, staje w mojej obronie, martwie się o mnie!
                                                                                               [image:image-95]


4. Powiedz mamie wierszyk!
                                             [image:image-96]

"Mamo! Namalowałam ci obrazek,
zupełnie sama.
Na ty obrazku jesteśmy razem
: Ja twoja córka - Ty moja mama!
A twój synek ( mój brat ), podaje Ci kwiaty.
Jesteś pięknie ubrana, usmiechnięta i zadbana ( rysowałam cię przecież od rana).
Tylko mi tutaj nie wyszło, że TY MAMAO jesteś zawsze bardzo kochana"!

ZADANIE!

Wykonaj piękną laurkę dla Mamy! Poniżej propozycje! Może być oczywiście też Twój inny  pomysł! Zrób zdjęcie ze swoją mamą i przyślij nam!

[image:image-97] [image:image-98]

PRACA Z KSIĄŻKĄ!
Pięciolatki str. 22 -24, 26-28 (część 4)
Czterolatki str. 39-40, 41-42 (część 2)

TEMAT TYGODNIA: WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ!


Z OKAZJI DNIA DZIECKA!

Do dzieci z róznych stron świata,
płyną najlepsze zyczenia.
By radośc wypełniła wasz świat,
i spełniły się Wasze życzenia.

Europa, Azja, Afryka,
Australia i Ameryka.
To miejsce zamieszkania,
niejednego smyka.

Bo całą naszą planetę,
zamieszkują dzieci.
Uśmiech ich ogrzewa świat.
I sprawia, że słonko jaśniej świeci.

Możemy znacznie się róznić,
mieć inne oczy,
nawet ciemniejsza skóra,
niko z nas  nie zaskoczy.

Jesteście mądrzy, piekni, dobrzy,
bardzo potrzebni i wspaniali.
Pamiętajcie o tym, gdy będzieci dużi,
i teraz - gdy jesteście mali!


Jakie dzieci mieszkają na świecie?
- Polka,
-Eskimos,
-Murzyn,
-Meksykanin,
-Chinka,
-Japonka,
-Indianin

Odszukaj ich na ilustracjach!



2. Prawa dziecka.

 
PRAWA DZIECKA
 
Niech się wreszcie każdy dowie I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni, którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta – spróbujcie dobrze zapamiętać!







Konwencji o Prawach Dziecka)
 
Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dziecka na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie.
 
Na podst. Konwencji o Prawach Dziecka
Marcin Brykczyński „Pętliczek”


4. Połącz.


5. Propozycja zabawy z dziecmi.
1. Wspólna praca plastycznOa
 
Praca plastyczna to opcja, która sprawdzi się zarówno na ładną pogodę, jak i na deszczowy dzień spędzony W DOMU.
 
     
  • malowanie po starych      prześcieradłach      grubymi pędzlami  - dobrze, jeśli      ogromne prześcieradła potraktujecie jak kolorowanki. Dlatego wcześniej      przygotuj na nich kontury narysowane markerem
 
MIŁEJ ZABAWY!!


KĄCIK LOGOPEDYCZNY!

TEMAT TYGODNIA: INSTRUMENTY MUZYCZNE!
                                                                                        


1. Posłuchaj wierszyka Anny Kamińskiej "Koncert".

Koncert
Grały żabki w błocie:
jedna na flecie,
druga na fagocie,
trzecia na klarnecie,
czwarta, jak to żaby,
na skrzypcach — aby, aby,
piąta na fortepianie
głośno niesłychanie,
szósta na mandolinie,
siódma na okarynie,
ósma — mamo kochana -
ćwiczyła na organach,
dziewiąta na wiolonczeli,
a jakże, żebyście wiedzieli!,
dziesiąta, tak jak wy czasami,
biła w bębenek łapkami,
aż taki się zrobił hałas,
że uszy zatykać zaraz.
Tylko dzieci i poeci
stali nad brzegiem strumyka
i zachwycali się:
Ach, jaka ładna muzyka!


Odpowiedz na pytania.
1. Gdzie grały żabki?
2. Na czym grały żabki?
3. Ile tych żabek było?
4. komu podobał sie koncert?

Jakie instrumenty występowały w piosence?
*pianino
*flet
*skrzypce
*trąbka
*bęben

Zobacz, czy na obrazku znajduja się te instrumenty z piosenki!


3.Orkiestra.


Instrumenty w orkiestrze, dzielą się na :
PERKUSYJNE: dzwonki, talerze, trójkat, bęben,tamburyn
STRUNOWE: gitara, harfa, lutnia, mandolina, skrzypce, kontrabas, wiolonczela, fortepian, pianino
DĘTE: flet, klarnet, saksofon, trabka, puzon, tuba, akardeon , harmonijka.


4. Bajka o ulicy dźwięków.
Były sobie kiedyś dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna. Instrumenty te mieszkały w sklepie muzycznym na swoich półeczkach. Pewnego dnia wybrały się na spacer w poszukiwaniu ulicy dźwięków. Nie wiedziały gdzie ta ulica się znajduje, ale były tak ciekawe jak tam jest, że postanowiły jej poszukać. Aby było im przyjemniej maszerować, wyruszyły wszystkie razem: dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna. Instrumenty szły jedno za drugim. Najpierw zaczęły grać dzwonki, następnie grzechotki, później bębenki, a na końcu tamburyna. Po długim marszu były już tak zmęczone, że dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna grały bardzo cichutko. Dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna wydając te cichutkie dźwięki zaczęły rozumieć, gdzie jest ta ulica dźwięków – dokładnie tam, gdzie stoją. Dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna spoglądały na siebie i wspólnie stworzyły cudowną melodię. Po chwili wyruszyły w drogę powrotną, ponieważ odnalazły już ulice dźwięków. Po długim marszu pierwsze pożegnały się dzwonki. Zaraz po nich pożegnały się grzechotki, następnie bębenki, a tamburyna były już tak zmęczone, że szybciutko pobiegły do swojego ulubionego miejsca, do sklep muzycznego. Teraz, dookoła jest tak cicho jak makiem zasiał, a na ulicy dźwięków już nic nie słychać.

Zobacz, jakie instrumenty występowały w bajce!
 

dzwonki, tamburyn, bęben, grzechotki


Drogie dzieci!
 
 
Jestem sprzedawcą w sklepie muzycznym, mam ogromny problem i potrzebuje Waszej pomocy.
Moje instrumenty wybrały się wczoraj na spacer, ale po powrocie nie wróciły na swoje miejsce.
Czy pomożecie mi poustawiać je na odpowiednich półkach?.

 
Tamburyno – czerwona półka
Bębenek – zielona półka
Grzechotka – niebieska półka
Dzwonki – żółta półka
 
 
***********************
 
***********************
 
***********************
 
***********************

5. Dopasuj !
6. Możesz wykonać samodzielnie lub z pomocą rodzica, swój własny instrument. Oto propozycje.


TEMAT TYGODNIA: LATO!



2. Za co lubimy lato?
- za wspaniałe zabawy nad morzem, bursztyny, muszelki, piasek
- za ciepły powiew lasu, za chłód liściastego szałasu,
-za to, że po prostu jest!

3. Zagadki - letnie owoce.

Czerwieni się ze wstydu.
Dojrzewa na słonku.
Wśród zielonych listków
wisi na ogonku...  (czerwśnie)


Z grządki w ogródku
zrywamy je co rano,
Najlepiej nam smakują
z bitą śmietaną. …(truskawki)

Ma mnóstwo czarnych,
malutkich pestek,
ten wielki w środku,
czerwony owoc.... (arbuz)

Czerwone, pachnące,
dojrzewają w lecie,
pójdziesz po nie w czerwcu,
pełen dzban przyniesiesz....(poziomki)

4. Letni msaż

„Rzeczka”

 
Płynie, wije się rzeczka
 
Jak błyszcząca wstążeczka.
 
Tu się srebrzy, tam ginie,
 
A tam znowu wypłynie.
 
Rysujemy na plecach dziecka falistą linię; Delikatnie drapiemy je po plecach, wsuwamy palce za kołnierzyk; przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy. Wierszyk można wykorzystać podczas zabawy w kąpieli: Naśladujemy ręką wijącą się rzeczkę to w wodzie, to kreśląc ją na plecach dziecka, chowamy rękę pod wodą i nagle wynurzamy.

Pajączek”

 
Wspinał się pajączek po rynnie.
 
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka.
 
Zaświeciło słoneczko, Wysuszyło pajączka, rynnę i...
 
Wspinała się pajączek po rynnie...
 
Kroczymy palcami po plecach dziecka, od dołu ku górze; przykładamy do nich obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół; masujemy plecy ruchem okrężnym, aż poczujemy ciepło; zaczynamy od początku.

4. Zadanie tygodnia.
Możesz wykonać letni wianek!

TEMAT TYGODNIA: WAKACJE!


Wakacyjne Rady!
                                                                                          
-Głowa nie jest od parady
 
i służyć ci musi dalej.
 
Dbaj więc o nią
 
i osłaniaj kiedy słońce pali.

-Płynie w rzece woda chłodna,
 
bystra, czysta,
 
tylko przy dorosłych z kąpieli korzystaj.

-Jagody nieznane gdy zobaczysz w borze –
 
 Nie zrywaj! Nie zjadaj!
 
 bo zatruć się możesz.

-Biegać boso - przyjemnie,
 
 ale ważna rada:
 
 idąc na wycieczkę dobre buty wkładaj!

2. Co zabieramy ze sobą?

3. Wakacyjne zagadki.

Świecę mocno cały dzionek,
żeby wszystkim ciepło dać,
by zobaczyć jak przychodzę,
trzeba rano wcześnie wstać.    ( słonko)  

Mały, lekki, kolorowy,
latem zawsze modny,
dobry do hasania w wodzie,
na plażę wygodny.   ( kostium kąpielowy)


Może być niebieskie,
szare lub zielone,
bywa spokojne lub bardzo wzburzone,
kiedy jego brzegiel ludzie spacerują,
jego małe fale, stopy im całują. ( morze)


4. Mamo, tato - poczytaj mi bajkę!
Kartka z w akacji – I. SalachMarta
 
Kubuś ochoczo budowali zamek na piasku. -Wiesz–zaczęła Marta – u nas w mieście jest bardzo ładnie ale chyba tutaj, nad morzem, jest jeszcze przyjemniej. -Uhm –odpowiedział Kubuś zajęty budowaniem. Marta zamyśliła się, morze szumiało przyjemnie, na jego falach kołysały się mewy. -Miło tutaj- westchnęła-Uważaj- usłyszała głos Kubusia- oparłaś się o moją wieżę. -O wieżę?- zapytała zdumiona- Och, rzeczywiście. Zaraz ją odbuduję. -Co z tobą, Marta?-zaciekawił się Kuba-Och, nic takiego- odpowiedziała zmieszana i zabrała się do odbudowania Kubusiowej wieży. --Wiesz...-zaczęła - trochę mi brakuje naszych kolegów z przedszkola. -A więc o to chodzi- roześmiał się Kubuś.-O co?- zapytała dziewczynka.-O to, że tęsknisz do naszych znajomych- odparł Kubuś. -Chyba tak- pisnęła nieśmiało. -To nic takiego- pocieszał ją Kubuś- mnie też ich brakuje, chociaż jest naprawdę świetnie. Wiesz co, napiszemy do nich kartkę- dodał. -Jaką kartkę?- zaciekawił się Marta.-No... taką z wakacji-powiedział Kubuś i pociągnął Martę za rękę- chodź, poprosimy mamę o pomoc. Napisze do naszych kolegów pozdrowienia. -A czy może napisać, że bardzo nam ich brakuje?- niepokoiła się Marta.-Myślę, że tak- Kubuś spojrzał na Martę- no jak? Teraz lepiej się czujesz? -Tak. Chyba tak- Kubuś spojrzał na Martę- no jak? Teraz lepiej się czujesz? -Tak. Chyba tak!- roześmiała się Marta - biegnijmy do mamy.

5. Dzień Taty!


                   Dzień Taty
 
Tato, Tato, uwaga-dzisiaj Święto Twoje,
przyjmij więc proszę życzenia moje:
Życzę Ci zdrówka i radości.
Jak zawsze i wszystkim dużo miłości.
I jeszcze od siebie specjalnie Ci życzę,
tyle dumy ze mnie, że aż nie policzę!

Zadanie tygodnia!
Wykonaj laurkę dla taty!

6.Kącik logopedyczny.

Wróć do spisu treści