Statut
Dla rodziców
ROZDZIAŁ I
Przepisy wprowadzające
§ 1
1.
Nazwa
i rodzaj przedszkola :Publiczne Przedszkole
nr 2
2.
Siedziba
przedszkola znajduje się Pawłowicach na ul.Zielonej 16
3.
Organem
prowadzącym przedszkole jest Gmina Krzemieniewo, której siedziba znajduje się w
Krzemieniewie na ul.Dworcowej 34
4.
Organem
sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty.
§ 2
1. Przedszkole działa
na podstawie:
1)
Ustawy
z dnia 14 grudnia 2016 r.,, Prawo oświatowe’’ Dz.U. z 2017 r.
poz.59 i poz.949
2)
aktu
nadania nazwy przedszkola
3)
niniejszego
statutu
ROZDZIAŁ
II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
1. Przedszkole
realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w
szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Naczelnym celem
wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
3. W ramach zadań
działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:
1)
wspieranie
wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających
nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym
obszarze rozwoju,
2)
tworzenie
warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w
poczuciu bezpieczeństwa,
3)
wspieranie
aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności
korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
4)
zapewnienie
prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci
doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom
rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
5)
wspieranie
samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu
rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z
poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
6)
wzmacnianie
poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia
relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
7)
promowanie
ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań
prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i
bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
8)
przygotowywanie
do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie
psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji,
pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających
treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
9)
tworzenie
sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość
estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania,
ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
10) tworzenie warunków
pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko
przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości
oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu
rozwoju dziecka,
11) tworzenie warunków
umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w
otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania
intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
12) współdziałanie z
rodzicami, z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez
rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków
umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
13) kreowanie, wspólnie
z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko
wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu,
inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających
z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
14) systematyczne
wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia
przez nie poziomu umożliwiającego podjęcia nauki w szkole,
15) systematyczne
uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe
zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk
istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
16) tworzenie sytuacji
edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem
nowożytnym, chęci poznania innych kultur,
4. Przedszkole
realizuje cele i zadania poprzez:
1)
organizację
oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
2)
dostosowanie
metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz
wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania
przedszkolnego,
3)
stosowanie
otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
5. Wobec rodziców
przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w
rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej
interwencji specjalistycznej,
2) informuje na
bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres
zadań realizowanych w przedszkolu,
ROZDZIAŁ
III
ORGANY
PRZEDSZKOLA
§ 4
1. Organami przedszkola
są:
1)
dyrektor
przedszkola,
2)
rada
pedagogiczna,
3)
rada
rodziców
§
5
2. Kompetencje dyrektora
1) kieruje bieżącą
działalnością przedszkola oraz reprezentuje ją na zewnątrz, jest kierownikiem zakładu pracy dla
zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi oraz
administracji,
2) sprawuje nadzór
pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli,
3) sprawuje opiekę nad
dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) wstrzymuje uchwały
rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne
organy,
5) dysponuje środkami
określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich
prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i
gospodarczą obsługę przedszkola,
6) zapewnia bezpieczne
i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne
warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole,
7) organizuje pomoc
psychologiczno-pedagogiczna
1. Do zadań dyrektora
należy w szczególności:
1)
opracowanie
na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego
2)
sprawowanie
nadzoru pedagogicznego poprzez prowadzenie ewaluacji wewnętrznej, kontroli i
wspomaganie nauczycieli,
3)
przewodniczenie
radzie pedagogicznej i realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w
ramach ich kompetencji stanowiących,
4)
gromadzenie
informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad
określonych w odrębnych przepisach oraz gromadzenie informacji niezbędnych do
planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5)
przygotowanie
arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi
prowadzącemu przedszkole,
6)
przedstawienie
radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego
7)
co
najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie
bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także
bezpiecznych i higienicznych warunków oraz określenie kierunków ich poprawy,
8)
ustalenie
ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
9)
organizowanie
administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
10) występowanie z
wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola,
w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola,
11) zapewnienie
pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy , bhp
i ppoż.,
12) wykonywanie zadań
związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czasie zajęć
organizowanych przez przedszkole,
13) dopuszczenie do
użytku programu wychowania przedszkolnego,
§ 6
1. Rada pedagogiczna
jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych
zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady pedagogicznej
wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3. Zebrania rady
pedagogicznej odbywają się wg harmonogramu ujętego w rocznym planie nadzoru pedagogicznego.
W miarę potrzeby zwoływane są nadzwyczajne zebrania rady pedagogicznej.
4. W zebraniu rady
pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane
przez jego przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele
stowarzyszeń, organizacji, których celem statutowym jest działalność
wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
5. Rada pedagogiczna
działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
6. Do kompetencji
stanowiących rady pedagogicznej należy:
1)
zatwierdzanie
planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola
2)
przygotowanie
i uchwalenie projektu statutu przedszkola i jego zmian,
3)
podejmowanie
uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
4)
podejmowanie
uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających
do przedszkola,
do przedszkola,
5)
ustalenie
organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
6)
uchwalanie
regulaminu swojej działalności oraz innych regulaminów przedszkola o
charakterze wewnętrznym.
7. Do kompetencji
opiniujących rady pedagogicznej należy:
1)
opiniowanie
organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowej siatki godzin pracy
nauczyciela,
2)
opiniowanie
projektu planu finansowego przedszkola,
3)
opiniowanie
kandydatur nauczycieli do przyznania odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień,
i innych wyróżnień,
4)
przydziału
nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz
dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych przedstawionych przez dyrektora,
i opiekuńczych przedstawionych przez dyrektora,
5)
opiniowanie
kandydatury osób do powierzenia funkcji kierowniczych
w przedszkolu,
w przedszkolu,
6)
wydawanie
opinii w przypadku powierzenia funkcji dyrektora na następną kadencję przez
organ prowadzący,
7)
wybór
przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie
nauczyciela od oceny pracy,
8)
zgłaszanie
i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych,
9)
opiniowanie
programów wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem ich przez dyrektora
przedszkola,
10) opiniowanie
programu wychowawczego i profilaktycznego przed jego uchwaleniem przez radę
rodziców.
8. Uchwały rady
pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności
przynajmniej połowy uprawnionych do głosowania liczby członków.
9. Osoby biorące
udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw
poruszających na zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste wychowanków lub
ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 7
1. Rada rodziców jest
społecznym organem działającym na rzecz przedszkola i stanowi reprezentację
ogółu rodziców wychowanków.
2. W skład rady rodziców wchodzą przedstawiciele każdej
grupy przedszkolnej wybierani w tajnych wyborach
przez rodziców dzieci danego oddziału.
3. W wyborach, o
których mowa w ust. 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza
się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada rodziców funkcjonuje
w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
5. Do kompetencji rady
rodziców należy:
1)
uchwalanie
w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu
wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści
i działania o charakterze wychowawczym skierowane do wychowanków,
i działania o charakterze wychowawczym skierowane do wychowanków,
b) programu
profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych wychowanków oraz potrzeb
danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze
profilaktycznym skierowane do wychowanków, nauczycieli i rodziców,
2)
opiniowanie
projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
3)
występowanie
do organu prowadzącego nadzór pedagogiczny nad placówką
z wnioskami o zbadanie działalności przedszkola,
z wnioskami o zbadanie działalności przedszkola,
4)
występowanie
do rady pedagogicznej, dyrektora z wnioskami, opiniami dotyczącymi
funkcjonowania przedszkola,
5)
wybranie
w drodze tajnego głosowania swojego przedstawiciela do komisji konkursowej na
stanowisko dyrektora przedszkola,
6. W celu wspierania
statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych
składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców
określa jej regulamin.
§ 8
1. Organy przedszkola
współdziałają ze sobą w celu właściwego wykonywania kompetencji określonych w
statucie, zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami.
2. Koordynatorem
współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia
każdemu z organów możliwość swobodnego działania i
podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
§ 9
W przypadku zaistnienia sporów pomiędzy
organami przedszkola, do rozpatrzenia sporu dyrektor powołuje komisję w
składzie :
1)
dwóch
członków rady pedagogicznej,
2)
dwóch
członków rady rodziców,
3)
dyrektor,
pełniący funkcję przewodniczącego tej komisji.
1. Komisja podejmuje
decyzję w trybie głosowania.
2. Od decyzji komisji
przysługuje prawo odwołania do właściwych organów (organu prowadzącego
przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny).
ROZDZIAŁ
IV
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 10
1. Przedszkole prowadzi
rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
2. Terminy, zasady i
sposób rekrutacji dzieci do przedszkola określają co roku wytyczne organu prowadzącego.
3. Do przedszkola
przyjmowane są dzieci, które od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym,
kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6
lat.
4. W szczególnie
uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte
dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
5. Ostateczną decyzję
o przyjęciu dziecka do przedszkola podejmuje dyrektor przedszkola.
6. Odwołanie od
decyzji dyrektora przedszkola składa się
za jego pośrednictwem do komisji rekrutacyjnej.
7. O przyjmowaniu
dzieci w ciągu roku szkolnego na zwolnione miejsca decyduje dyrektor
przedszkola.
§ 11
1. Dyrektor w
porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka
nieobjętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym
z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
1)
zalegania
z odpłatnością za co najmniej dwa okresy płatnicze,
2)
nieprzerwanej
nieobecności dziecka w przedszkolu przez 1 miesiąc i nie zgłoszenia tego faktu
do przedszkola,
3)
zaobserwowania
niepokojących zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu innych
oraz odmowy ze strony rodziców (opiekunów prawnych) współpracy z przedszkolem,
wychowawcą, specjalistami świadczącymi wykwalifikowana pomoc psychologiczną,
pedagogiczną, logopedyczna i zdrowotną.
2. Skreślenie dziecka
z listy wychowanków następuje na podstawie decyzji dyrektora po zasięgnięciu opinii
rady pedagogicznej.
§ 12
1. Przedszkole
zapewnia dzieciom opiekę , wychowanie i nauczanie przez pięć dni w tygodniu, od
poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00 z
wyjątkiem
dni ustawowo wolnych od pracy.
2. Przedszkole zapewnia
bezpłatne nauczanie , wychowanie i opiekę od godziny 8:00 do godziny 13:00, z
wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
3. Przedszkole
funkcjonuje przez cały rok szkolny z uwzględnieniem przerw ustalonych w
porozumieniu z organem prowadzącym.
4. Wysokość i zasady
wnoszenia opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na
bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę ustala się zgodnie z obowiązującą
uchwałą rady gminy Krzemieniewo w sprawie określenia czasu bezpłatnego pobytu
dziecka w przedszkolu oraz opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole,
dla których organem prowadzącym jest Gmina Krzemieniewo.
5. Wysokość opłaty, o
której mowa w ust. 4 nie może być wyższa niż 1 zł. za godzinę zajęć.
6. Szczegółowe zasady
związane z wnoszeniem opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony
na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę reguluje porozumienie przedszkolne
zawierane między przedszkolem, reprezentowanym przez dyrektora przedszkola a
rodzicami, prawnymi opiekunami dziecka.
7. Ewidencja liczby godzin
korzystania przez dziecko ze świadczeń udzielanych przez przedszkole prowadzona
jest przez przedszkole na podstawie zapisów w dzienniku zajęć przedszkolnych
prowadzonych przez wychowawcę grupy.
8. Przedszkole
zapewnia odpłatne wyżywienie dzieci.
9. W przypadku
nieobecności dziecka w przedszkolu, stawka żywieniowa zostaje odliczana od
drugiego dnia nieobecności, w następnym miesiącu.
10. Opłatę za
korzystanie z posiłków przez dziecko w przedszkolu, rodzice ( opiekunowie prawni ) wnoszą w okresach
miesięcznych do 15 każdego miesiąca na konto przedszkola.
§ 13
1. Podstawową
jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący
dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
2. Przedszkole jest
placówką dwuooddziałową.
3. Liczba dzieci w
oddziale nie może przekraczać 25 dzieci.
4. Przedszkole
sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu przekazania dziecka przez rodzica,
opiekuna prawnego lub inną upoważnioną osobę pod opiekę wychowawcy grupy lub
pod opiekę upoważnionego pracownika przedszkola, do czasu odbioru dziecka z
sali lub ogrodu przez rodzica, opiekuna prawnego lub inną upoważnioną przez nich osobę.
5. W uzasadnionych
przypadkach, w czasie absencji dzieci i nauczycieli, w okresach
międzyświątecznych, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu
oddziałów.
6. Liczba dzieci po
połączeniu oddziałów nie może przekroczyć 25 osób.
§ 14
1. Nauczyciel
przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z
obowiązującą podstawą programową oraz wybranymi programami wychowania przedszkolnego.
2. Nauczyciel
zobowiązany jest do realizacji podstawy programowej w ciągu pobytu dziecka w
przedszkolu, przy czym:
1)
co
najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się
swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
2)
co
najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – ¼ czasu) dzieci spędzają w
ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia
sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze
itd.),
3)
najwyżej
1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według
wybranego programu wychowania przedszkolnego,
4)
pozostały
czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować ( w tej puli czasu
mieszczą się czynności opiekuńcze,
samoobsługowe, organizacyjne
i inne).
i inne).
3. Godzina zajęć w
przedszkolu trwa 60 minut.
4. Na wniosek rodziców
przedszkole może organizować naukę religii zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Przedszkole nie może pobierać innych opłat niż ustalone
przez Gminę Krzemieniewo(maksymalnie 1 zł/godzinę), tym samym nie może pobierać
opłat za zajęcia dodatkowe, proponowane i opłacane przez rodziców.
6. Czas trwania zajęć
prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i
wynosi 15-20 minut dla dzieci 3-4-letnich i 25-30 minut dla dzieci 5 letnich.
§ 15
1. Dyrektor
przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy
oddziałów lub realizowanych zadań,
z uwzględnieniem propozycji rodziców.
z uwzględnieniem propozycji rodziców.
2. Dla zapewnienia
ciągłości i skuteczności pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciele, w miarę
możliwości, opiekują się danym oddziałem dzieci przez cały okres ich
uczęszczania do przedszkola.
§ 16
1. Do realizacji celów
statutowych przedszkole posiada:
1)
2
sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
2)
pomieszczenie
do pracy logopedycznej,
3)
szatnie
dla dzieci,
4)
pomieszczenia
gospodarcze,
5)
łazienki
i toalety,
6)
pomieszczenia
administracyjne,
7)
pomieszczenia
kuchenne,
8)
pomieszczenia
piwniczne
2. Dzieci mają
możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego
z odpowiednio dobranym sprzętem dostosowanym do możliwości dzieci.
z odpowiednio dobranym sprzętem dostosowanym do możliwości dzieci.
3. Przy sprzyjających
warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy codzienny pobyt
dzieci w ogrodzie.
4. W salach zajęć
zapewnia się temperaturę co najmniej 18 stopni C, a przypadku niższej
temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia w porozumieniu
z organem prowadzącym przedszkole.
z organem prowadzącym przedszkole.
5. Przedszkole może
organizować dla swych wychowanków wyjazdy, wycieczki autokarowe. Szczegółowe
zasady organizacji takich wyjazdów określają odrębne przepisy.
6. Wszystkie zajęcia
organizowane poza terenem przedszkola powinny być uzgadniane z dyrektorem. Szczegółową
organizację zajęć poza terenem przedszkola określa Regulamin spacerów i
wycieczek .
§ 17
1. Przedszkole
zapewnia dzieciom odpowiednie warunki do zabawy, nauki, pracy
i wypoczynku z uwzględnieniem przepisów bhp i ppoż.
i wypoczynku z uwzględnieniem przepisów bhp i ppoż.
2. Przedszkole
sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu wejścia dziecka do sali przedszkolnej,
do chwili odebrania dziecka z sali lub ogrodu przez rodziców, prawnych
opiekunów lub osoby upoważnione na piśmie przez rodziców.
3. Dziecko oddane pod
opiekę przedszkola może być wydane rodzicom, opiekunom prawnym i innym osobom
upoważnionym na piśmie przez rodziców. Upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko
oraz pesel wskazanej przez rodziców
i własnoręczny podpis rodzica.
i własnoręczny podpis rodzica.
4. Dzieci nie są
wydawane osobom nietrzeźwym.
5. Rodzice (prawni
opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka
odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
6. O każdej zmianie
rodzic informuje dyrektora przedszkola.
§ 18
1. Do przedszkola mogą
uczęszczać dzieci , których stan zdrowia nie zagraża zdrowiu innych dzieci i
personelu.
2. W sytuacji rażących
przypadków związanych z przyprowadzaniem do przedszkola dzieci będących w
trakcie infekcji zagrażającej zdrowiu dziecka i innych osób
z placówki, nauczyciel ma prawo żądać od rodziców przedstawienia zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania do przedszkola.
z placówki, nauczyciel ma prawo żądać od rodziców przedstawienia zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania do przedszkola.
3. W przypadku złego
samopoczucia lub wypadku dziecka, rodzice, opiekunowie zostają niezwłocznie powiadomieni.
4. W przedszkolu nie
podaje się dzieciom żadnych lekarstw.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
§ 19
1. W przedszkolu
zatrudnia się nauczycieli posiadających przygotowanie pedagogiczne i
odpowiednie kwalifikacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Nauczyciele
obowiązani są :
1)
rzetelnie
realizować zadania związane z powierzonym im stanowiskiem oraz podstawowymi
funkcjami przedszkola: wychowawczą, dydaktyczną
i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
2)
wspierać
każdego wychowanka w jego rozwoju,
3)
dążyć
do pełni własnego rozwoju osobowego,
4)
dbać
o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą
demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i
światopoglądów,
5)
kształcić
i wychowywać dzieci w umiłowaniu ojczyzny, w atmosferze wolności sumienia i
szacunku dla każdego człowieka.
3. Do zakresu zadań
nauczycieli należy:
1)
planowanie
i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie
z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
2)
wspieranie
rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
3)
prowadzenie
obserwacji pedagogicznych, dokumentowanych w ustalony sposób, zakończonych
analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, opracowanie
„Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla
rodziców,
4)
stosowanie
twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
5)
zapewnienie
bezpieczeństwa dzieci podczas pobytu w przedszkolu i w czasie wycieczek oraz
spacerów,
6)
współpraca
ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc
psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
7)
planowanie
własnego rozwoju zawodowego przez systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji
zawodowych oraz aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
8)
dbałość
o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troskę
o estetykę pomieszczeń,
o estetykę pomieszczeń,
9)
eliminowanie
przyczyn niepowodzeń dzieci poprzez prowadzenie zajęć indywidualnych,
wyrównawczych,
10) prowadzenie
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
11) realizacja zaleceń
dyrektora i osób kontrolujących,
12) czynny udział w
pracach rady pedagogicznej, realizacji jej postanowień
i uchwał,
i uchwał,
13) inicjowanie i
organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym oraz
rekreacyjno-sportowych,
14) realizacja innych
zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności
placówki.
4. Nauczyciel otacza
indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków
i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
1)
poznania
i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
2)
ustalenia
form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
3)
włączenia
ich w działalność przedszkola.
5. Nauczyciel
zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub
zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
6. Nauczyciel powinien
zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie
potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie placówki, zawiadomić pracownika obsługi
przedszkola o fakcie przebywania osób postronnych.
7. Nauczyciel powinien
niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych
zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla
zdrowia lub życia wychowanków.
8. Nauczyciel, podczas
lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony
przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych przez
odrębne przepisy.
9. W przypadku
nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wyznaczony nauczyciel.
§ 20
1. W przedszkolu może
być zatrudniony logopeda, który otacza opieką dzieci, których rodzice wyrazili
pisemną zgodę, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci mających wady wymowy.
2. W szczególności do
zadań logopedy należy:
1)
prowadzenie
badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci, w tym mowy głośnej,
2)
diagnozowanie
logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej
poszczególnym dzieciom z trudnościami w
uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem,
3)
prowadzenie
terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci,
w zależności od rozpoznanych potrzeb,
w zależności od rozpoznanych potrzeb,
4)
współpraca
z nauczycielami w celu minimalizowania
zaburzeń wymowy oraz prowadzenia zabaw i ćwiczeń usprawniających narządy mowy,
5)
podejmowanie
działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka,
6)
prowadzenie
szkoleń, pogadanek, zajęć pokazowych dla nauczycieli i rodziców,
7)
prowadzenie
dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 21
1. Do podstawowych
zadań i obowiązków kucharki należy w szczególności:
1)
kierowanie
pracą kuchni,
2)
przyrządzanie
posiłków zgodnie z jadłospisem i normami żywieniowymi,
3)
dbanie
o czystość kuchni, urządzeń i sprzętu kuchennego,
4)
przestrzeganie
przepisów higieny żywienia zbiorowego i HCCP,
5)
codzienne
sporządzanie próbek żywieniowych na potrzeby SANEPIDU,
6)
nadzorowanie
prac wykonywanych przez pomoc kuchenną,
7)
prowadzenie
podręcznego magazynu,
8)
wykonywanie
innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających
z organizacji pracy przedszkola.
z organizacji pracy przedszkola.
§ 22
1. Do podstawowych
zadań i obowiązków woźnej należy w
szczególności:
1)
utrzymywanie
w czystości pomieszczeń powierzonych jej opiece oraz naczyń
i sztućców używanych przez dzieci,
i sztućców używanych przez dzieci,
2)
pobieranie
z kuchni posiłków dla dzieci i wydawanie ich poszczególnym dzieciom,
3)
pomaganie
w karmieniu i wykonywaniu przez dzieci czynności samoobsługowych,
4)
rozkładanie
i składanie leżaków oraz utrzymywanie w czystości pościeli dziecięcej,
5)
pomaganie
nauczycielce w dozorowaniu dzieci podczas wycieczek i spacerów,
6)
odpowiedzialność
za powierzony sprzęt,
7)
wykonywanie
innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w przedszkolu.
z organizacji pracy w przedszkolu.
§ 23
1. Do podstawowych
zadań i obowiązków pomocy nauczycielki należy w szczególności:
1)
spełnianie
czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez
nauczycielkę danego oddziału,
2)
pomaganie
w przygotowaniu pomocy do zajęć,
3)
wykonywanie
innych czynności pomocniczych wynikających z ramowego rozkładu dnia,
4)
wykonywanie
innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w przedszkolu.
z organizacji pracy w przedszkolu.
§ 24
1. Do podstawowych
zadań i obowiązków robotnika gospodarczego należy
w szczególności:
w szczególności:
1)
dbanie
o bezpieczeństwo mienia przedszkolnego,
2)
dbanie
o wyznaczony teren zielony,
3)
wykonywanie
drobnych napraw sprzętu przedszkolnego,
4)
dbanie
o czystość i ład w piwnicy,
5)
sygnalizowanie
wszelkich uszkodzeń sprzętu i narzędzi,
6)
wykonywanie
innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w przedszkolu.
z organizacji pracy w przedszkolu.
§ 25
1. Wszystkich
pracowników obowiązuje przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz przepisów ppoż., a w szczególności:
i higieny pracy oraz przepisów ppoż., a w szczególności:
1)
wspomaganie
nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwu dzieci,
2)
udzielanie
pomocy na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,
3)
informowanie
o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
ROZDZIAŁ
VI
DZIECI
I ICH RODZICE
§ 26
1. Przedszkole
obejmuje opieką dzieci w wieku od 3 do 5 lat.
2. W szczególnie
uzasadnionych przypadkach, takich jak: odpowiedni poziom rozwoju dziecka, rodzeństwo
w przedszkolu, dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
3. W przypadku dzieci
posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem
przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak
niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8
lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w
roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
4. W przypadkach
uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie
spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie
dłużej jednak niż o jeden rok.
§ 27
1. Dziecko w
przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w
szczególności ma prawo do:
1)
indywidualnego
procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
2)
akceptacji
takim, jakie jest,
3)
swobody
myśli, sumienia i wyznania, swobodnego wyrażania swoich poglądów i potrzeb
zgodnie z przyjętymi normami etycznymi,
4)
ochrony
przed wszelkim formami przemocy fizycznej, psychicznej, krzywdy lub
zaniedbania, bądź złego traktowania,
5)
rozwoju
osobowości, talentu, zainteresowań, zdolności umysłowych i fizycznych poprzez
wielostronne uczestnictwo w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego je
świata,
6)
poszanowania
jego godności i wartości,
7)
otoczenia
różnorodnego, bogatego w bodźce,
8)
wypoczynku
i czasu wolnego,
9)
do
uczestnictwa w zabawach, zajęciach stosownych do jego wieku i możliwości,
10) ochrony sfery jego
życia prywatnego.
2. Wychowanek
przedszkola ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w
społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza:
1) systematycznego i
aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu przedszkola na
miarę własnych możliwości,
2) przestrzegania
zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych
pracowników przedszkola,
3) odpowiedzialności
za własne życie, zdrowie i higienę,
4) dbania o własne
dobro, ład i porządek w przedszkolu.
§ 28
1. Wychowankowie
przedszkola mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
2. Opłatę z tytułu
ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice, opiekunowie prawni na początku każdego
roku szkolnego.
3. W przypadku
rezygnacji ubezpieczenia dziecka, należy złożyć rezygnację w formie pisemnej do
dyrektora przedszkola na początku roku szkolnego.
§ 29
1. Rodzice,
opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawa do:
1)
uzyskiwania
i wymiany informacji na temat możliwości
rozwojowych dziecka, jego postępów, stanie gotowości szkolnej, problemów i
zachowania oraz na temat pracy przedszkola,
2)
uzgadniania
z nauczycielami i specjalistami kierunków i zakresu zadań związanych z rozwojem
dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami,
3)
wyrażania
i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy
przedszkola,
4)
wyrażania
i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i
nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa – radę
rodziców,
5)
zapoznania
się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktycznej i
wychowawczej.
§ 30
1. W interesie dzieci
i w ramach dobrej współpracy do podstawowych obowiązków rodziców, opiekunów
prawnych dziecka należy:
1)
przestrzeganie
niniejszego statutu,
2)
respektowanie
uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
3)
przyprowadzanie
i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami zapewniającymi dzieciom
bezpieczeństwo i zgodnie z rozkładem dnia,
4)
terminowe
uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
5)
informowanie
o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a zwłaszcza niezwłoczne
zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
6)
kontaktowanie
się z nauczycielami oraz uczestnictwo w
zebraniach ogólnych
i grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
i grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
7)
udzielanie
nauczycielom rzetelnej informacji o dziecku,
8)
punktualne
przyprowadzanie dziecka do przedszkola, umożliwiające mu udział w
organizowanych zajęciach oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa,
9)
nie
przyprowadzanie do przedszkola dzieci chorych, których stan zdrowia zagraża im
samym oraz innym dzieciom,
10) wspieranie
nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
11) informowanie o
przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
ROZDZIAŁ
VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 31
2. Statut obowiązuje w
równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli,
rodziców, pracowników niepedagogicznych.
3. Dla zapewnienia
znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się wywieszenie
statutu na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie na stronie internetowej
przedszkola.
§ 32
1. Przedszkole
prowadzi własną planowaną gospodarkę finansową i materiałową, za którą
odpowiedzialny jest dyrektor i zatrudniona w przedszkolu główna księgowa.
§ 33
Statut przedszkola
lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu rady pedagogicznej, odczytując
zebranym jego tekst.
§ 34
Traci moc statut
uchwalony przez radę pedagogiczną dnia 01.07.2015 r.
§ 35
Powyższy statut
wchodzi w życie z dniem 23.11.2017 r. 201.. r.
Dyrektor przedszkola