Tego się uczymy - Przedszkole w Pawłowicach

Publiczne Przedszkole nr 2 w Pawłowicach

Animated textheadlineswords

Przejdź do treści

Tego się uczymy

NAUCZANIE ZDALNE!
TYDZIEŃ 12-16.04.2020
TEMAT: "INSTRUMENTY MUZYCZNE".

W tym tygodniu,rozmawiamy z dziećmi o muzyce. Poznamy instrumenty muzyczne a także ich brzmienie.

PONIEDZIAŁEK


1. "Na muzyce w przedszkolu" - Posłuchajcie a potem spróbujcie zaśpiewać razem z rodzicami.
- piosenkę mozna wykorzystać do zabawy ruchowej, można przy niej skakać, biegać i cwałować.

2. "Poznajemy instrumenty" -zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego .

3. Zabawa na zasadzie masażu.

"Kurka"
Puk, puk, puk ( delikatnie pukamy w plecy dziecka)
Puk, puk, puk !
Kto tam? Kto tam? (zaglądamy na dziecko raz z prawe raz z lewej).
To ja kurka mała (uderzamy delikatnie rytmicznie, czubkami palców).
Wejść bym bardzo chciała.
Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy (klaszczemy razem z dzieckiem).
Już otwieramy krce drzwi( rozkładamy ręce na boki, przytulamy dziecko).

ZABAWY LOGOPEDYCZNE! OD PANI STENI!

Zapraszamy do zabawy.


ZABAWY ARTYKULACYJNE DLA DZIECI
 

Zabawy logopedyczne dla dzieci na usprawnienie warg

Ćwiczenie „buziaczki – śmieszaczki”

Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie i wysyłacie sobie buziaczki (ściągajcie wargi w dzióbek) i uśmiechy (rozciągajcie wargi w szerokim uśmiechu). Powtórzcie tę zabawę kilka razy. Na pewno wprawi was w dobry nastój.
Ćwiczenie „wesoły dźwig”
Usiądźcie razem przy stole. Postaw przed dzieckiem talerzyk, na którym rozsypiesz kilka cukierków (lub kulek zbożowych). Zadaniem dziecka będzie chwytanie ich ustami i przenoszenie do twojej dłoni. Usta dziecka będą dźwigiem, a twoja dłoń budowlą.
Ćwiczenie „zmęczony konik”
Tę zabawę możesz przeprowadzić kilka razy w ciągu dnia. Pokaż dziecku, jak parska konik, a następnie poproś dziecko o powtórzenie. Możecie parskać na zmianę.
 
Zabawy logopedyczne dla dzieci na usprawnienie języka
Ćwiczenie „najedzony kotek”

Twoje dziecko będzie kotkiem, który oblizuje się, bo właśnie wypił pyszne mleko. Kotek jest zadowolony, ma pełny brzuszek i dokładnie językiem oblizuje swój pyszczek (najpierw wargę górną a następnie dolną). Powtarza tę czynność kilka razy. Oczywiście i tym razem najpierw pokaż dziecku, jak ma to wyglądać.
 
Ćwiczenie „wycieraczka samochodowa”
Twoje dziecko będzie samochodem a jego usta – szybą w tym samochodzie. Język to wycieraczki. Opowiedz dziecku, że właśnie pada deszcz i wycieraczki muszą wycierać
szybę raz w lewo, a raz w prawo. W tej zabawie język ma poruszać się w kierunku kącików ust (prawego i lewego).
 
„Chorobowe zgadywanki”  
Dziś karetką pojedziemy-     ue, ue, ue.
Może komuś pomożemy-     ua, ua, ua.
Kto najbardziej chory jest?- eo, eo, eo.
Mały kotek, duży pies?-       eu, eu, eu.
Kto Katarek duży ma-          ai, ai, ai.
A kto kicha tak jak ja-          ae, ae, ae.
Kogo boli głowa?-               oa, oa, oa.
Kto się przed lekarzem chowa?- ou, ou, ou.
Kto lekarstwa nie chce brać?- ie, ie, ie.
Kto chce w łóżku długo spać?- iu, iu, iu.
A kto zawsze zdrowy jest,- ye, ye, ye.
Co dzień chce warzywa jeść- yo, yo, yo.
 
 
Do ćwiczeń dołączam słoje z głoskami

 
Zabawa polega na tym aby wyciąć słoik oraz „ciasteczka” nazwać obrazki na „ciasteczkach” i przenieść je do słoika za pomocą słomki.



WTOREK -13.04.2020

1. Witamy się piosenką

2. Zagadki! Co to za instrument?

"Ma trzy nogi, czarne skrzydło, białe zęby w rzędzie. Gdy pianista przy nim siądzie – piękny koncert będzie." (fortepian)

"Zrobione są z drewna. Cztery struny mają. Gdy pociągniesz smyczkiem, to pięknie zagrają." (skrzypce)

"Błyszczy pięknie cała, gustuje w hejnałach. Na koncertach gra: tra ta ta ta ta."(trąbka)

"Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży. Zależy mu na tym, by w niego uderzyć."(bębenek)

Odszukaj instrumenty na obrazku.

2.  " Nad przepaścią" - Teraz szybka zabawa z elementami równowagi.


Rozłóżcie dwie skakanki wzdłuż pokoju. (jeśli nie macie skakanek mogą to być sznurki, wstążka). Rodzic mówi do dziecka/ci „To lina, pod nią jest przepaść, zapraszam odważne dzieciaki do przejścia na drugą stronę.” Dziecko/ci z wyciągniętymi na boki rękoma po kolei idą po skakankach jak po linie (stopa za stopą).

3. "Dyrygent" - Dziecko otrzymuje np. drewnianą łyżkę i przy utworze Bolero Maurice’a Ravela dyryguje, wczuwając się w rolę dyrygenta.

4. ”Zadanie do wykonania i pokolorowania” - praca dłoni




ŚRODA!
"Przywitajmy się wesoło" - przywitajmy się piosenką

1. Posłuchaj opowiadania.

"W krainie muzyki”- opowiadanie.
Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka  i chłopiec. Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało. W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki, a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy. Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły. Wszyscy byli bardzo szczęśliwi. Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni. Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że  sami mogliby wymyśleć znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach. Wyciągnął ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek. Kiedy w zaczarowanej krainie rozbrzmiewały dźwięki z instrumentów wróciły kolorowe nutki, które jak zawsze rozpoczęły swój taniec po niebie. Rozmowa na temat treści opowiadania. - Jak nazywała się dziewczynka i chłopiec z naszego opowiadania? - Gdzie mieszkali? - Dlaczego kraina ta była zaczarowana? - Co wydarzyło się pewnego dnia? - Jak wtedy czuli się ludzie? - Co zrobił Jaś by wróciła muzyka do ich krainy? - Czy udało się Jasiowi sprawić by muzyka wróciła?
2. Zabawa ze śpiewem.
"Jestem muzykantem" -  posłuchaj i pośpiewaj.

3. Pokoloruj jeden ze zbiorów instrumentów.


CZWARTEK1
1. Witamy się piosenką - "Przywitamy się wesoło"

2.. Zabawa badawcza  –

„ Grająca woda’’ – formułowanie hipotez , umiejętność prowadzenia doświadczeń.
Stawiamy na stole kieliszek na nóżce i prosimy aby dziecko trzymając go suchym palcem pocierało wokół  krawędzi  kieliszka szybko i powoli – pytamy dziecko;  Czy słyszysz jakieś dźwięki  ?                                                                              Następnie powtarzamy te same czynności  mokrym palcem – pytamy ; Słyszysz dźwięk  ? –   jeśli dziecko  wykonało ćw. prawidłowo – usłyszy dźwięk.                  Następnie należy wlać do kieliszka trochę wody i ponownie dziecko próbuje grać na nim mokrym palcem – z kieliszka wydobywa się dźwięk o różnej wysokości .Dziecko bada od czego zależy wysokość dźwięku  wlewamy mniej i więcej wody do kieliszka - stawianie hipotezy przez dzieci.

3.Zapraszamy na prezentację instrumentów muzycznych - "Instrumenty muzyczne".

4. " Przez tropiki" -

Przez tropiki, przez pustynię toczył zająć wielką dynię, toczył, toczył dynię w dół, pękła dynia mu na pół!
Pestki się z niej wysypały, więc je zbierał przez dzień cały.
Raz, dwa, trzy! Raz, dwa, trzy! Ile pestek zbierzesz ty?
W czasie mówienia rymowanki dziecko i rodzic zbierają do kubeczków guziki.
Przeliczają zebrane guziki, porównują zebraną liczbę , więcej, mniej, dużo, mało.
Wysypują guziki, zabawa zaczyna się od nowa.

5. Ćwiczenia! Pokoloruj, wytnij i dopasuj.

PIĄTEK
1.Witamy się piosenką "Przywitajmy się wesoło" - zaspiewaj z nami.

2.  „Orkiestra” (A.Frączek)-słuchanie wiersza .

" Bum, bum, bum! Tra, ta, ta!
 W naszym domu wciąż ktoś gra.
Antek dudni na puzonie, naśladując wściekłe słonie.
Franek w trąbę dziko dmie, musisz słuchać, chcesz czy nie.
Stryj Ignacy na pianinie brzdąka gamę co godzinę.
Rock and rolla na cymbałkach wystukuje ciocia Alka.
Ja koncerty daję w przerwach, po mistrzowsku gram na nerwach"!

Rozmowa dotycząca wiersza:
Na jakich instrumentach gra rodzina ? /puzon, trąbka, pianino, cymbałki/
Czy zapamiętałaś/zapamiętałeś imiona członków rodziny? /Antek, Franek, Ignacy, Alka/
Co to znaczy 'grać komuś na nerwach'? /denerwować kogoś/

Poszukaj instrumentów na zdjęciach i plakacie ( puzon, trąbka, pianino, cymbałki)




3. Posłuchaj piosenki - " Na muzyce w przedszkolu" ! - Katarzyna Kulikowska

'Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2'

Rodzic zadaje dziecku pytania:  Dlaczego na muzyce w przedszkolu jest wesoło? Jakie instrumenty wystąpiły w piosence?

4. Praca plastyczna „Nasza gitara”!

 Potrzebne : Opakowanie po wyjmowanych chusteczkach higienicznych, kolorowy papier, nożyczki, kilka gumek recepturek, kawałek grubego kartonu, czarny marker,  taśma  samoprzylepna.
Wykonanie : obklejamy pudełko papierem, mocujemy gumki nad otworem pudła, wycinany gryf oraz główkę gitary – przyklejamy je za pomocą taśmy, rysujemy progi i struny –  GOTOWE !
Grzechotki z butelek, pojemników        Wystarczy do plastikowych butelek lub zakręcanych pojemników wsypać dowolne sypkie produkty, ziarna, małe przedmioty i gotowe.


5. Proponujemy Wam  z  własnych instrumentów muzycznych i stworzenie „Małej orkiestry domowej” z rodzeństwem, rodzicami lub dziadkami przy piosence „Poleczka”(własna interpretacja ).



Ⓒ Copyright by Przedszkole w Pawłowicach 2010-2021
Tel. 65 5367-444
przedszkole@przedszkolepawlowice.pl
Wróć do spisu treści